Tore och Ingegerd Ellenius

Bilder, Vidbo-bor
Tore och Ingegerd Ellenius
Tore och Ingegerd Ellenius. Foto: Ola Jennersten / TT

Bista 361 är postadressen till Tore och Ingegerd. Där har Tore levt hela sitt liv. Föräldrarna arrenderade gården från kyrkan redan 1937. Tre år senare, 1940, föddes Tore. Han var idrottsintresserad och spelade bland annat volleyboll på hög nivå. Det var dock bilsport som blev hans livs passion. Först som kartläsare, sen som rallyförare och inte minst folkrace och coach för barnen Johnny och Gunilla. Tore kunde ha blivit lastbilsentreprenör…men han blev lantbrukare och busschaufför i broder Anders buss-stall. Drygt femtio år som chaufför blev det. Och svensk mästare i plöjning!

Ingegerd dök upp i Vidbo i början av 1960-talet. Hon föddes 1942 i Hökshuvud i Östhammars kommun. Det var idrotten som fick Tore och Ingegerd att mötas. Vid ett 4H klubbledarläger på Bosön träffades de för första gången. Ingegerd har alltid varit en riktig tävlingsmänniska, fotboll, volleyboll, fri idrott och inte minst handboll. I 17 år var hon motståndarlagens skräck vid mängder av handbollsmatcher!

Vid midsommar 1964 ringde bröllopsklockorna för Tore och Ingegerd i Närtuna kyrka. Då tog Tore också över föräldragården inklusive 14 mjölkkor. 1966 föddes Agneta, 1968 Johnny och 1974 Gunilla.

Efter nästan fyrtio år som mjölkbönder avslutades mjölkproduktionen år 2000. Korna blev dock kvar som naturbetare och köttproducenter i ytterligare 11 år. Av djur är det idag bara äggproducenterna som finns kvar på gården….och schäfern Troja förstås.

Ingegerd Ellenius
Ingegerd Ellenius. Foto: Ola Jennersten / TT