Rovfåglar i Vidbo av Ola Jennersten

Bilder

Att sitta i ett gömsle är både otroligt långtråkigt och fantastiskt spännande. Det är ju inte alltid något spännande landar framför kameran. Men när havsörnen landar bara 20 meter framför mig känns all väntan värt detta tillfälle. Ibland har det dröjt tjugo dagar innan de dyker upp eller rättare sagt landar framför kojan, för de finns där ute och känner väl till min åtel.

Under flera år har jag haft förmånen att ha ett gömställe uppsatt på Norrbys marker. Många har ringt och berättat var jag kan få tag i trafikdödade djur eller rester från jakt. som har fungerat som åtel för att locka rovfåglar. För det är jag väldigt tacksam!

Bilderna nedan är alla tagna under det senaste året. Det är förstås havsörnar, gamla (mer än 5 år) med gul näbb och vita stjärtfjädrar och unga med mörk näbb och mörka stjärtfjädrar. Här finns också flera av de andra rovfåglarna som finns i Vidbo, ormvråkar (både mörka och ljusa varianter), vinterbesökaren fjällvråken, och den blixtsnabba duvhöken.

Bilderna är fotograferade med framförallt ett 500 mm Nikon teleobjektiv med en Nikon D5-kamera som är snabb nog för att fotografera flygbilder.

Ola Jennersten
Bista 357